Aku, Kamu !! Ingat Allah!!


___________________________________________________________

Bersyukur atas dua nikmat paling besar nikmat yang tak pada semua orang Allah kurniakannya. Nikmat Iman dan Islam. Alhamdulillah, ia masih kekal. Nikmat di mana jika pandai mengurus, menjaga, mengekalkannya, insyaAllah, Allah janji kita pasti terlepas dari seksaan neraka. Janji Allah pasti.

Iman, sesuatu yang abstract. Tak nampak dengan mata kasar. Tapi boleh dirasa, diamati. Sifatnya bertambah dan berkurang. Apabila sifatnya bertambah, gerak laku akan menjurus ke arah kebaikan. Masa tu, mudah untuk melakukan ib
adah, semangat untuk cari Ilmu tinggi, ringan kaki berjalan ke surau, stay, istiqamah iktikaf, wirid pun panjang-panjang.

Tapi, sebaliknya jika iman itu berkurang, jatuh. Al-Iman yanqus. Maksiat dibawa ke mana-mana berada. Dosa? Ahh.. Perkara biasa. Mana mungkin
fikir dan amati dosa bila mana tengah asyik berkepit dengan non-mahram, 'berkawan' seperti dah berkahwin, berdating sambil pegang tangan, memang mesra. Dan masa ni juga, tangga masjid pun dah tak kenal, azan berkumandang je, masih stay dan blur xtimbul pun dalam hati nak jenguk ke rumah Allah. Nilai dosa. Besar.


nafsu itu lemah dan boleh dilawan dan pasti ia kalah!!

Berjuang melawan nafsu. Itu satu tingkah laku yang perlu dibuat. Lawan dan terus lawan. Even kecil, jangan anggap ianya kecil. Mana ada dosa dianggap kecil walau ada istilah dosa kecil. Apabila sebut sahaja dosa, balasannya azab, azab itu murka Allah, murka Allah tempat itu neraka. Perkara kecilkah?

Islam sepanjang waktu..Ingat Allah, jangan leka, mulazamah majlis ilmu, jangan malas solat, solat awal waktu, baca quran jangan tinggal dalam sehari, renew iman, ingat Allah, ingat Allah, leka lagha lumrah, cepat-cepat ingat Allah. Allah tak pernah jemu dengan hamba-Nya, tapi kita hamba-Nya yang selalu fikir bukan-bukan kepada-Nya.

Allah Maha Pemurah & Maha Kaya. Kaya Allah Dia boleh bagi apa sahaja yang cukup bernilai buat kita even amalan kita sikit. Sungguh, Allah itu Maha Kaya.
Tajdid, Islah !!


Hati yang mati mana mungkin boleh menyentuh hati-hati lain. Tulis, catit, conteng, draft, lakar untuk diri sendiri...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular