Muhibbin Haraki


hadiah sempena hari lahir murobbi.


Suasana ketika itu tenang, kami antara tetamu awal yang mendapatkan posisi pada saf pertama di dalam masjid negeri Shah Alam. Waktu lebih kurang jam 6 petang, lagi 2 jam sebelum program bermula.

“Aku rasa teruja sungguh boleh duduk kat sini, barisan paling hadapan pulak tu.” Ujar sahabatku dengan senyuman bangga.

Mahu tak bangga, majlis selawat yang dihadiri ribuan manusia dari pelbagai arah ini begitu sukar untuk mendapatkan tempat duduk, terutama di barisan hadapan. Kali ni kami berkesempatan.

Lebih-lebih lagi, ia dihadiri ulama’ besar dunia, Al-Habib Umar bin Hafiz.

Keterujaan kami pada waktu itu bertambah dengan ‘rezeki’ dapat bersalam dan menyentuh tangan al-habib. Kami solat betul-betul di belakang beliau. Ketika tausyiah & qasidah dialunkan, kami bertentangan mata dengan al-habib. Memang hampir benar dengan sosok tubuh keturunan Rasulullah s.a.w itu.

Itu adalah detik pertama kali aku berada dalam majlis selawat & qasidah. Ia memori penuh energi yang sempat dirakam dan buat pertama kalinya juga aku mengenal istilah “muhibbin”.

Selawat & Perjuangan.

“akhi, ana nak tanya…salah ke kalau kita mencapur adukkan perjuangan haraki ini dengan muhibbin penuh kesufian?”

“ustaz, apa pendapat ustaz kalau ada gerakan yang cenderung kepada selawat & qasidah, apakah selari dengan manhaj perjuangan kita?”

Semua soalan ini singgah di kotak fikiran.

Belum sempat terjawab, fikiran aku jatuh pada satu wajah yang dikagumi, al-murobbi syeikh zainul asri (pak long). Beliau antara figure ummah yang berjuang di kedah dalam konteks haraki dan muhibbin.

Seringkali aku mendengar pertanyaan sebegini, dan jika ditanya kepadaku, aku akan berlepas diri untuk menjawab. Aku tidak tahu. Bagi aku, jawapannya ada pada sosok tubuh yang bergerak itu, Pak Long Zainul Asri. Perwatakan dan perjuangan beliau menjawab persoalan tersebut.

Pendirian aku, lebih baik berada di tengah-tengah (wasatiyyah antara muhibbin dan haraki). Aku banyak memerhati. Aku mengkaji suasana sekeliling, mendalami maksud tarbiah, cara pendekatan dakwah, dan strategi siyasah. Aku juga mengaitkan secara satu persatu elemen muhibbin ini dalam gerakan tarbiah, dakwah dan siyasah itu. Waktu itu juga, aku hampir dengan mereka yang dominan pada muhibbin dan haraki. Murobbi aku, seorang pendokong gerakan dakwah, banyak pendekatan dakwahnya ini menjurus ke arah muhibbin. Aku cedok 100% input tarbiah daripada beliau. Manakala naqib aku pula, dominan pentarbiahan haraki pada dirinya, kurang menampakkan muhibbin dan kesufian serta dicetaknya juga fikrah haraki yang diterima itu kepadaku 100%.

Aku membanding beza.

Aku terdedah kepada dua elemen ini dalam fasa pentarbiahan. Aku jelas, kedua-duanya benar dan berdalil. Malah, jika kurang antara satunya, maka cacatlah kompetensi daie itu. Tanpa kesufian dan mahabbah, harakah hanya menghasilkan peribadi-peribadi yang memahami politik tetapi jiwanya keras dan tidak mengenal kelembutan. Dan begitulah juga sebaliknya jika tanpa haraki, tiada makna pada harakah.

Berjuang perlu kepada berselawat, dan berselawat perlu kepada perjuangan (manifestasi cinta kepada Nabi).

Jadi, aku memlilih untuk berada di posisi wasatiyyah.

Harakah Diutamakan.

Sebagai ahli pendokong Islam, kita mesti jelas pada fikrah kita. Ketaatan dan kepatuhan pada arahan itu perkara utama. Ia menjayakan fungsi qiyadah dan jundiah. Jangan kerana kecenderungan kamu pada sesuatu perkara, rukun organisasi ini kamu abaikan.

Organisasi tetap menjadi keutamaan. Prinsip dan rukun perjuangan yang digariskan pada organisasi perlu dipatuhi untuk membentuk kesatuan amal. Apabila dah memilih ia sebagai jalan hidup kita, apa pun fikrah kamu perlu diselaraskan (wehdatul fikr). Adapun kecenderungan itu jadikan perkara fardhi, bukanlah jamaie yang boleh menggangu perjalanan organisasi itu.

Pada ketika ini, perlu jelas dalam membezakan antara dasar dan pendekatan. Selagi mana ia tak bercanggah dengan dasar, teruskan kecenderungan yang kamu dokong. Jika pendekatan itu membawa manfaat yang besar pada amal jamaie sesebuah organisasi, teruskan.

Jiwa Sufi, Fikrah Haraki, Jasad Jundi.

p/s- Ustaz Hafez Sabri antara figure muhibbin haraki yg sangat aku kagumi. =)

2 Jun 2013.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular