Cara Faham



Dalam satu diskusi, sahabat saya bertanyakan makna fikrah. Lalu antara kami ada yang menjawab kefahaman, idea, pemikiran dan lain-lain. Semua jawapan betul, cuma saya tertarik definisi seorang teman:

"Fikrah adalah praktikal cara kita faham. Kalau kita berfikrah Islamiah, ia adalah perilaku faham kita pada Islam. Bahasa mudah, fikrah adalah perkara yang menentukan pembawakan kita."

Ada orang faham Islam sebagai agama ritual solat puasa sahaja. Ada yang faham sebagai budaya seperti nikah dan baca yaasin jenazah semata. Ada pula faham separuh-separuh (juzu') serta ada option, yang dirasa best untuk diamal diambil..yang berat tak kena dengan hati ditolak.

Definisi Islam pun sudah berbeza bagi setiap orang. 

Bukan salah guru, bukan salah kitab (manhaj), bukan juga salah penyampaian, tetapi salah diri sendiri dalam memahami. Buktinya, seorang guru dan sebuah buku teks yang sama diajarkan dalam kelas yang sama, tetapi jawapan murid-murid berbeza antara satu sama lain.

Begitu juga bagi yang mentakrifkan fikrah Islam dalam perjuangan. Ada yang berdakwah seputar kelompok mereka, menyanjungi syeikh2 mereka, menyeru kepada jalur 'fikrah' mereka semata, tidak lebih dari itu.

Dalam usul 20 (rukun faham), Al-banna mendefinisikan Islam sebagai Negara dan Tanah Air, pemerintahan dan umat. Ia adalah akhlak, kekuatan, kasih sayang dan keadilan. Ia adalah pengetahuan, undang-undang, ilmu dan kehakiman. Ia adalah kebendaan, harta benda, usaha dan kekayaan. Ia adalah jihad dan dakwah. Ia adalah tentera dan fikrah. Islam juga merupakan aqidah murni dan ibadah.

Jom satukan fikrah !

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular