Konflik



Menjadi seorang pemimpin akan mengakibatkan kita terjerumus ke dalam konflik. Baik konflik itu datang dari luaran mahupun dalaman, seorang pemimpin yang bijak harus bersedia mengatasinya bagi mengelakkan gerakan yang dipandunya terhenti dan mati.

Pernah sahaja puluhan organisasi terdahulu hancur bukanlah disebabkan kuatnya pukulan musuh luar, tetapi disebabkan dimakan anai-anai perosak secara dalaman. Sejarah Turki Uthmaniah menceritakan gerakan the Young Turk & kealpaan sebahagian pemimpin dengan kemewahan pada zaman Sultan Abdul Hamid II menjadi ‘anai-anai’ yang merosakkan sebuah khilafah. Ini adalah contoh konflik dalaman yang berlaku ditambah parah dengan bantuan konflik luaran.

Dalam situasi ini, jika pemimpin tidak berani bertindak dan mengambil risiko, pasti masalah tidak akan selesai. 

Maka solusi bagi kelangsungan sesuatu gerakan, pemimpin tersebut perlu meredah konflik yang berlaku dengan hikmah, bukannya lari meninggalkan masalah. Antara maksud hikmah di sini adalah, keputusan yang perlu dilakukan seorang ketua itu perlulah mementingkan maslahat utama dan dalam masa yang sama tidak merugikan pihak berkepentingan. Ia ibarat menarik rambut di dalam tepung - rambut dapat, tepung tidak berselerak.

Saya datangkan contoh, apabila timbul konflik anggota organisasi buat hala tuju sendiri dan tidak mengikut matlamat organisasi, pemimpin perlu membetulkan mereka. Dalam pada masa yang sama, tindakan itu perlu dibuat tanpa menyebabkan ukhwah yang dibina selama ini rosak. 

Fahamkan kembali kepada mereka hala tuju jamaie bersama. Ikat juga mereka dengan rukun organisasi yang menjadi tunjang asas bertahannya gerakan. Taat dan wala' mesti diberi pada arahan tersebut.

Tapi bosss..diorang ada kefahaman (fikrah) sendiri, manhaj sendiri, hala tuju ‘yang katanya lebih sahih’ sendiri, wasilah sendiri, macam mana nak betulkan???”

“Dah cuba buat cara tadi?”

“Dah. Sampai berbuih mulut kami jelaskan, mereka tetap berkeras !”

........

Inilah antara contoh ratusan konflik bakal ditempuh.

Ia perlu diselesaikan segera.

Allahu musta'an. :)


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular