Taujihat dan Mutiara Ilmu Sang Murabbi

Assalamualaikum akh.. Enta apa khabar? lama xdgr cerita ye..

Agak lama aku tak mendengar khabar berita dari sahabat
ku itu. Jauh berada di perantauan sibuk dengan belajar dan talaqqi ilmunya nun di Mesir sana. Mungkin ingat atau mungkin tidak kepadaku ini.

Kenal ana tak lagi?

Wasalam. Kenal..anak buah ana.

Alhamdulillah rupanya akh kenal lagi aku. Gembira dapat bertegu
r sapa dengan akh. Yelah, sejak berangkat ke bumi kelahiran tokoh mujaddid terkenal As-Syahid Ustaz Hasaan al-Banna, dah lama tak dengar cerita terbarunya. Dan akh juga lama tak dengar cerita aku kat sini. =) Ada peluang dan kemudahan seperti ym dan fb ni kenalah gunakan sebaik mungkin untuk hubungkan ukhwah kan..

Pelajaranmu macam mana kat sana?
Semuanya ok, jawabku. Sebetulnya itulah ringkasnya perlu aku jawab kerana belajar di IPG alhamdulillah tak se'K.O' kat matrikulasi dahulu, kecuali pada part assigment, sedikit susah..

Usrah kat sini okay akhi. Alhamdulillah, tak sia-sia ana kenal enta dalam usrah kat sekolah dulu.
Bukan kenal ana, tapi kenal Islam. Jawabnya ringkas.


Taujihat dan Perangsan Seorang Naqib kepada Anak Buahnya


Ustaz Zahani ibn Abd. Ghani al-Terenjanuiy


Akh Zahani, naqib kepada usrahku di sekolah menengah dahulu. Akhirnya rezeki dari Allah dapat sampaikan dia ke Mesir juga. Tak ramai dari kalangan seniorku di sekolah dulu memfokuskan diri untuk bidang agama selepas tamatnya persekolah. Ramai dari kalangan kami yang berkejar-kejar ke ijazah atau diploma yang menawarkan pekerjaan ke arah bidang profesional. Tidak salah, tapi dalam masa sama janganlah tinggalkan Islam yang dipelajari kat sekolah dahulu...hmm..

Dalam bertegur sapa melalui alam maya itu, banyak juga nasihat dicurahkan kepada aku ni. Yelah, sebagai seorang murabbi yang membentuk mutarabbinya nasihat itu sentiasa diperlukan. Walaupun berjauhan tempat ye ya akhi..

Enta jangan ada perasaan ego kalau nak bergerak dalam gerak kerja Islam ini. Buang perasaan tu jauh-jauh. Anak buah ana yang lain ramai yang xdapat buang sifat ego tu (even semuanya kehendak Allah). Dan, enta jangan jadi macam tu kalau nak istiqamah.

aku : insyaAllah..enta doa ana thabat dan istiqamah ye berada dalam ni..

aamiiin.. insyaAllah. Lagi satu, realiti duduk kat kampus dan luarnya lain. Kalau dah kahwin, baru rasa Realitinya..dan, berada dalam gerak kerja Islam ni kena lapang dada - kalau ada apa2 tuntutan dan pengorbanan kena lapang dada even sibuk dangan hal masing-masing..hmm, nasihat untuk kali ni sungguh berguna.. =)

Sebelum aku lost contact dengan akh, sempat juga aku minta tips dan perangsang untuk diri sendiri..

Akhi, bagaimana nak istiqamah dalam jalan ni..?
Kena IKHLASkan niat, itu yang paling penting.
Luaskan pengaruh.

Gerak kerja Islam ni luas akhi, kalau ana sebagai mahasiswa, apa perlu ana buat ? Tanya aku lagi.

Akhi, Islam kan ada 3 amal utama - Amal Fardhi, Amal Jama'ie, dan Amal Ijtima'ie.
Sebarkan dakwah melalui penulisan, seperti blog. Ajak kawan-kawan. Kan ada banyak lagi, teruskan berfikir.Cuma, kena secara perlahan-lahan jangan keterlaluan.
Banyak bertanya orang2 terdahulu yang dah lama dalam jalan ni. Sebab takut nanti kita melampaui mereka.

Alhamdulillah, panjang juga taujihat dan mutiara ilmu aku dapat kutip hari tu. Dalam perbualan tu, akh cakap nanti Ustaz Raziqin dan Faidhi akan datang juga ke Mesir lepas raya. Alhamdulillah, murah rezeki kawan-kawan.

Apa pun, kat mana kita berada kalau kita faham Islam dan bawa Islam, insyaAllah semuanya okay, bukan tempat yang membezakan. Bezanya, kita buat kerja Islam..

Akhiran, Ikhwah, ana doa antum semua istiqamah dalam jalan ni, insyaAllah ada rezeki, ketemulah kita nanti..
InsyaAllah..

p/s -
hmm..aku harap aku lebih rajin sumbang sesuatu untuk Islam ya Allah..Tolonglah ya Allah..




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular