Catatan ringkas: Anak Muda & Masa Depan Politik Negara



Saya selesai menonton rakaman video sebuah wacana, menampilkan KP Pas yang baru, saudara Suhaizan Kayat, YB Nurul Izzah (MP Lembah Pantai), dan On Kia Ming (MP Serdang).

Mata dan telinga saya memfokuskan point-point idea yang keluar daripada mulut ketiga-tiga ahli panel. Cumanya, saya lebih berminat nak dengar pandangan KP PAS. Daripada patah perkataan yang keluar daripada mulut beliau, kita dapat menilai gagasan idea yang ingin dibawanya dalam DPPM penggal 13-15 ini. Gagasan idea tersebut juga adalah gambaran halatuju sayap kanan PAS untuk masa akan datang.

Generasi-Y

Orang muda generasi-Y sifatnya terbuka, bebas, tidak suka politik(attach & partisan) dan menolak doktrinisasi. Tambahan, mereka adalah generasi yang kaya maklumat, dan gemar protes serta mempersoalkan sesuatu perkara. Ia satu cabaran bagi kerja rekrutmen. Bagi sayap kanan parti PAS, Pemuda mesti reti membaca sifat generasi-Y ini bagi merekrut orang muda menjadi pendokong parti. Ini adalah soalan asas bagi wacana Orang Muda & Masa Depan Politik Negara.

Bagaimana kaedah mencetak generasi-Y ini? Jawapan umum saudara Suhaizan, PAS akan memposisikan kepelbagaian lapisan bakat pemuda ini mengikut post masing-masing. Apa yang saya faham daripada idea ini, Suhaizan perlu bijak membuat engagement dengan semua lapisan muda yang mesra PAS. Contohnya, kelompok muda sosialis, ortodoks, progresif dan lain2 jalur peminat gerakan Islam tertua Malaysia ini. 

Suhaizan juga menyatakan faktor ‘kedinamikan’ tarbiah itu perlu disemak semula dan dibaiki lagi. Saya tak pasti bagaimana maksud dinamik pendidikan (tarbiah) itu ingin diterjemahkan. Harapannya, moga mengekalkan dasar dan tidak menjadi backfire kepada parti.

Di dalam wacana ini, DAP dan PKR juga mengetengahkan idea Rekrut & Pendidikan Politik parti mereka masing-masing seperti sekolah politik, parlimen mahasiswa dan lain-lain. 

Menarik sebenarnya hujah-hujah daripada wacana ini. Tetapi saya tak berkesempatan untuk mengingati semua. Sekadar menulis beberapa point yang dirasakan penting. Nantilah, saya akan nukilkan balik dapatan idea-idea ini untuk post akan datang.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular