Polemik




Langit malam merekah. Titisan demi titisan mutiara jernih jatuh ke bumi. Nampaknya malam ini hujan lebat menjadi sahabat setia menemaniku untuk terus menulis...jari-jari makin pantas menari pada papan kekunci ini.

Entah. Binggung kepala belum hilang lagi. Hujan mengalir deras dengan irama yg membingitkan telinga tatkala mencecah atap rumah tidak mengalihkan fokusku pada kebinggungan ini.

Fikiranku tertumpu kepada perbualan ringkas beberapa jam tadi.

"Enta balik kampus bila?"

"InsyaAllah minggu depan, kenapa akhi?"

"Ana ada hal penting nak bincang. Balik nanti, jumpa ana." 

Tegas. Tak pernah naqib usrahku tiba-tiba call begini. Siap maklum ada something yg penting nak ajak berdiskusi lagi. Dalam kepala ini, bermacam persoalan yg berlegar. Andaian kepada polemik yg tercetus sebelum2 ini mungkin antara perkara penting tersebut. Aduh, sudahla aku nak fokus kepada core bussines yg lebih utama, terheret juga dalam permainan polemik ini.

Sedikit sebanyak ini perkara yg membingungkan aku dari tadi.

Sikit-sikit masalah. Sikit-sikit berpolemik.

Dulu, sahabatku pernah berpesan supaya jangan highlight sangat masalah apabila kita bekerja dalam jemaah. Ia membantutkan kerja utama kita. Kalau setakat ambil tahu dan buat satu solusi, itu dah memadai. Kadang-kadang masalah tak perlu diselesaikan semua. Ada jenis timbul dan lenyap begitu sahaja tanpa kita memberatkan kepala untuk fikir. Biar masa menjadi penentunya.

Polemik? Semenjak dulu lagi..ia tak berkesudahan. Aku dah malas fikir dan bagi cara penyelesaian. Ia tetap macam tu. Polemik apa? Ah..malas nak cerita..panjang. 

'Ala kulli hal, buat masa sekarang..Fokus kerja dakwah tarbiah ini betul-betul. Sesungguhnya, kerja-kerja itu lebih banyak dari waktu yg ada sekarang ini...al-wajibat aksaru minal awqat.

InsyaAllah minggu depan aku akan balik perlis.

Mohon doa.

Moga sampai dengan aman.

Berpolemik lagi. :)



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular