KBS 2010 siri 3 : Medan Sebenar Tarbiyah


Setiap percakapan, perkataan, penulisan yang dizahirkan merupakan satu bentuk teori semata-mata. Perkataan-perkataan berbentuk teori yang ditulis hanya berada pada ruang lingkup pemahaman sahaja. Sebagai mithalannya, pernyataan untuk mengembalikan keizzahan Islam bolehlah diungkapkan dalam bentuk penulisan, kertas kerja, artikel-artikel yang merangkumi strategi untuk membina kembali empayar khalifah Islam, tetapi ianya hanya bertujuan untuk pemahaman sahaja. Belum lagi mencapai objektif mengembalikan khalifah itu lagi.

Perlaksanaan apa yang dicakapkan dan dituliskan itu adalah lebih penting. Bukan hanya pemahaman yang diinginkan. Gerak kerja tindakan daripada pemahaman itu yang menjadi penanda aras keberhasilan setiap perkara yang ingin dicapai. Jika dah faham pentingnya mengembalikan khalifah Islam yang jatuh pada suatu masa dahulu maka wajib bertindak ke arahnya. Inilah yang dikatakan praktikal daripada teori yang dihasilkan.

Begitu juga dalam konteks dakwah dan tarbiyah. Menulis dan merangka strategi melebarkan sayap dakwah itu baru sahaja merupakan satu langkah. Tindakan seterusnya perlu dilakukan dalam menjalankan program dakwah tersebut. Tarbiyah yang diungkapkan apakah mudah sebagaimana yang dilakarkan di atas kertas kerja? Belum. Realiti apa yang ditulis akan teruji pada medan kerja lapangan. Sebagai contoh, pengorbanan (tadhiah) harta fisabilillah, pada percakapan mudah sahaja cakap "Aku akan bagi semua harta yang aku miliki untuk Islam!", tetapi realitinya nak bagi duit yang ada pada tangan kita pun berat. Nah, bukan senang praktikal apa yang dicakapkan. 

Jom bekerja untuk Islam. Kita mentarbiyah orang lain dan dalam masa sama kita juga ditarbiyah. Ini lah realiti apa yang diucapkan selama ini. Mampu bertahan atau tak dengan ujian tarbiyah ini. InsyaAllah hari ini penulis akan berangkat ke Kedah (Kedah Sejahtera Nikmat untuk Semua) untuk program tarbiyah. Nak rasa tarbiyah jasadiah mungkin di sini bentuk praktikalnya. Mental, spiritual, akan di uji di sana. Entah macam mana nak praktikan teori sebelum ini selama 3 minggu di sana...Allahuakbar!!

KBS...jumpa di sana!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular