Hidup.


vandetta - gambar hiasan.

"Aku hidup bukan untuk manusia. Hidup aku untuk Allah."

Waktu menunjukkan jam 2:17 pagi. Malam ini aku belum dapat lelapkan mata. Seharian berdepan dengan detik-detik hidup yang ada kala manis untuk dikenang, pahit untuk ditelan, dan pelbagai lagi ceritera suka duka yang sentiasa menjadikan hidup ini penuh warna.

Aku merenung pada satu perkara yang dinamakan ujian. Apabila ujian datang, manusia biasanya akan tersentak kaku seketika. Waktu itu, fikiran akan pantas berfikir panjang mencari hikmah disebalik ujian yang diberi. Jangan bersedih apabila ujian menimpa kita. Apa yang pasti, di sana ada terselit hikmah yang akan mendidik dan meninggalkan kesan baik pada kita.

Antara ujian yang biasa menimpa kita adalah kejian dan cacian manusia di sekeliling. Baik ia datang dari sahabat terdekat mahupun musuh. Saat ini jika kita dihina kerana kebaikan yang kita lakukan, maka bersabarlah. Manusia tidak akan pernah berasa senang dengan kebaikan orang lain. 

Kita perlu memiliki satu mindset yang mana kita yakin dengan kerjabuat kita, percaya kerja kita betul, dan teruskan kerja itu hingga selesai hanyasanya semua yang kita lakukan adalah ikhlas kerana Allah, bukan kerana manusia. Tak perlu untuk bersusah hati dengan hinaan manusia. Allah lebih tahu apa yang ada di dalam hati kita. Teruskan kebaikan yang dilakukan.

Jadi, inilah yang aku maksudkan hidup untuk Allah. 

Coretan ringkas, sekadar luahan. Moga bermanfaat. ;)
Sekian.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular