Optimis Pada Diri !



Saidina Umar Al-Khattab r.a sebelum masuk Islam adalah merupakan seorang samseng yang digeruni. Sebut sahaja dosa apa yang tidak pernah beliau lakukan, hampir kebanyakkanya menjadi rutin beliau. Tetapi apabila masuk sahaja Islam, beliau diangkat darjat oleh Allah s.w.t sehingga bergelar amirul mu'minin yang hebat dan sangat takutkanAllah.

" Kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam ". 

Ini adalah antara ungkapan beliau yang terkenal, sentiasa membuatkan kita bangga menjadi muslim dan sentiasa menyedarkan kita akan tuntutannya.

Pernah dalam satu pertemuan, naqib usrah menasihati aku based on kisah Khalifah Ar-Rasyidin kedua ini. Contentnya mengenai kepimpinan Islam. Alkisahnya, hati kecil aku merungut mengenai ketidaksanggupan menggalas jawatan dan memimpin atas alasan banyak dosa dan kekurangan menguasai diri serta aku tak mampu menerimanya.

Lantas, si naqib yang dekat dan memahami hati mad'u hadir datang mengubat. Kebetulan, kisah saidina Umar ini tepat pada protes kecilku. Kata naqib, jika enta selalu fikir pada kekurangan diri, setiap orang ada lemah dan kurangnya. Cuma, cara kita tonjolkan watak itu yang menutup kekurangan. Lihat pada kisah Saidina Umar pada sebelum dan selepas Islam. Beliau ada kekurangan, tapi taubat dan hidup matinya untuk Islam mengangkat darjat diri. Lebihkan potensi dan kelebihan pada diri enta, automatik ia akan menutup kekurangan. Tambahan pula, kepimpinan Islam itu wajib digalas dan disambung. Kita adalah mata rantai perjuangan. Optimislah !

Ringkas nasihat beliau. 

Ia sungguh melapangkan dada ini. 

Belajarlah untuk menjadi yakin dan berwatak sehebat Saidina Umar. Sesungguhnya, di dalam diri kita ada singa yang sedang tidur dan perlu dikejutkan.

Buka mata, dan terus melangkah untuk Islam. 

Terima kasih akh. :)

2:07 a.m.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular