Game Changer 2012


Tahun 2012 dibuka dengan tarbiah mendahului langkah ke depan. Perancangan yang dilaksana berjalan seperti yang disusun. Aku suka melihat gerakan ini terkehadapan dalam membawa isu tarbiah kerana ia menjana nadi gerakan. Tetapi perlu tersusun untuk pastikan ianya menyeluruh. Jangan terlalu fokus pada mereka yang belum bermula hingga mengabaikan mereka yang sudah tersedia di barisan hadapan. Aku mengharapkan untuk turut menerima cebisan api kemaraan itu.

Kita perlu memandang ke belakang untuk terus bijak melangkah ke hadapan. Oleh kerana itulah refleksi dan muhasabah sangat penting. Ketika menoleh ke sana, jiwa sempit memikirkan kesan daripada sabab dan musabab sendiri. Benarlah, pandai bertindak perlu juga pandai menanggung kesan tindakan. Aduh, rasanya tidak berkudrat seperti mereka yang hebat membawa jenama islah pada waqi'iyyah masing-masing. Jauh lagi perjalan untuk ditempuh hinggalah sampai ke sana, sebuah matlamat sebenar.

Dua ribu Dua Belas : Tahun untuk Bijak dalam Kerja Bermatlamat

Aku sangat terkesan pada kata-kata Saidina Ali k.w.j, " Kebatilan yang berstrategi akan dapat mengalahkan kebenaran tanpa strategi ". Qaul ini mengharapkan pada mereka yang bergelumang dengan kerja kebaikan untuk bijak dalam melangkah. Maksud bijak di sini bukanlah bererti kuat dan banyak usaha semata-mata, tetapi bijak bererti berusaha walau sedikit tetapi berkesan. Nah, inilah yang sangat membingungkan pemikiran. Berada pada posisi mereka yang berfikir sangat sukar kerana ia memerlukan kebijaksanaan ini. Ia perlu untuk mengelakkan kerja sia-sia dan tidak bertepatan matlamat.




InsyaAllah moga pengalaman lepas mampu mencorak sesuatu yang baru pada jalan di hadapan. Aku ini lemah, tetapi bukan bodoh untuk menggunakan erti kelemahan itu bagi menghalang gerakan di jalan ini. Ia umpama duri yang menghalang pejalan kaki untuk mara ke hadapan. Pesan seseorang, kamu diuji sesuai dengan kemampuan kamu. Maka jangan mengalah sebelum bekerja.


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya... [al baqarah : 286]



Dua ribu dua belas, I'll try my best. =)







2 comments:

Ukhti Ibtisam said...

subhanallah,cntik gmbr..

tekno-daie said...

subhanallah, hebat alam ciptaan Allah..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular