Daurah Turath 2011



"Sesiapa yang dikehendaki oleh Allah SWT baginya akan kebaikan, nescaya Allah SWT akan memberinya kefahaman dalam agama" [HR Bukhari dan Muslim]


Alhamdulillah, biiznillah (dengan izin Allah) diberi peluang untuk khatam sebuah kitab sepanjang cuti ini. Kitab berjudul Sullamul Mubtadi karangan ulama' besar Fathani, (Syeikh Daud Al-Fathani) ini ditalaqqi secara 'kilat' sepanjang 9 hari, selama 8 jam sehari. Namun, untuk faham dan hadam segala isinya mustahil dalam masa singkat ini, iyalah para khadam ilmu terdahulu pun mengambil masa paling kurang setahun atau lebih untuk betul-betul memahami segala matan kitab sekali syarah tuan guru yang panjang lagi. 'Ala kulli hal, kitab Sullamul Mubtadi ini berjaya dikhatamkan, dapatlah juga gambaran kasar ilmu feqh yang masyaAllah tabarakallah sangat banyak. Betullah kata orang, lagi banyak belajar dan tahu ilmu, lagi terasa bodoh dan jahil diri ini!


Sesi terakhir iaitu pengijazahan kitab bersanad daripada Syeikh Aziz sampai kepada tuan pengarang

Isi kandungan kitab Sullamul Mubtadi

Antara sebahagian peserta muslimah yang bermujahadah untuk ilmu

Peluang hanya datang sekali seumur hidup. Kalau ia sudah berlalu, ia tidak akan kembali lagi. Ketika ia datang, manfaatkanlah dengan sebaik mungkin kesempatan itu. Begitu juga peluang dan masa untuk menuntut ilmu, khasnya ilmu berbentuk syar'ie. Ilmu ini wajib dicari. Ia tuntutan Allah dan Rasul-Nya dalam usaha untuk menghilangkan kejahilan diri. Sekurang-kurangnya ia perlu dituntut hingga belengu kewajipan fardhu ain terlepas daripada diri kita. 

Kita perlu malu mengaku muslim bila mana terlalu obses mengejar perkara yang sunat hingga perkara wajib 'aini (fardhu ain) ini tidak dihiraukan langsung. Fa'lam. Belajarlah!


Sesi bergambar peserta muslimin DATAB [daurah kitab] bersama guru-guru dan syeikh Pondok Kandis, Bachok Kelantan


- Pondok Moden Kandis, Bachok Kelantan
- 17-25 DIS 2011



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular