Halusinasi Alpa : Bangkitlah


"Seorang bapa meliwat anak lelakinya yang berusia dua puluh lima hari.."

"Tiga daripada enam remaja berumur antara 18-28 tahun pernah terlibat dengan gejala zina.."

"Tiga kanak-kanak berusia antara 10-11 tahun ditangkap atas dakwaan merogol dan meliwat seorang kanak-kanak perempuan berusia tujuh tahun..."

"Seorang remaja mendedahkan yang dia sudah mula mengamalkan gaya hidup seks bebas sejak berusia dua belas tahun lagi.."


"Seorang remaja perempuan berusia empat belas tahun dijumpai dalam keadaan lemah kerana baru sahaja melahirkan seorang bayi. Sebelum itu empat lagi kandungan pernah digugurkannya..."



Masyarakat sedang sakit tenat. Dan apa yang telah kita lakukan?



Sibuk bergaduh, bertelagah cara berdakwah siapa yang lebih tepat, yang lebih hebat.


Masyarakat sedang terkapai-kapai, sudah mahu jatuh ke dalam jurang neraka. Dan apa yang telah kita lakukan?

Begitu asyik berdebat siapa yang patut dihantar ke mana, kawasan mana yang tidak boleh dimasuki dan hey sila perhatikan dia itu sungguh saspisyes orangnya!


Masyarakat sedang nazak, menanti-nanti tabib untuk merawat mereka. Dan apa yang telah kita lakukan?


Begitu bersemangat mencari kesalahan orang lain, rancak menyalahkan orang ini dan galak menuding orang itu. 

Masyarakat sedang lemas, terkontang-kanting menanti penyelamat untuk menarik mereka ke darat. Dan apa yang telah kita lakukan?

Larut dalam keriangan berukhuwwah, berana-enta , berbulatan gembira dan tak sabar-sabar menantikan konferens riang yang seterusnya.

Wahai, masyarakat di luar sana sedang berada di dalam kegelapan yang lebih pekat daripada kehitaman malam. Dan selama ini, apa yang telah kita lakukan..?

Ada kita tunjukkan mereka jalan? Ada kita suluhkan mereka dengan cahaya kebenaran? Ada kita pimpin tangan mereka yang dahagakan panduan?

Atau kita hanya syok berhalaqah, riang berdaurah dan gembira berusrah? Kita sangkakan kita sudah bekerja, walhal apa yang kita lakukan hanyalah berbulatan gembira dua-tiga kali seminggu dan sekali-sekala berkonferens riang? Kita rasa sudah cukup berkorban masa, tenaga, emosi dan jiwa kita, sedangkan apa yang kita lakukan selama ini hanyalah duduk diam tidak berbuat apa-apa...??


"Sekiranya kamu menolong agama Allah, nescaya Allah akan menolongmu.."
[Muhammad, 47:7] 


"Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum sehinggalah mereka mengubah nasib mereka sendiri.."
[ar-Ra'ad, 13:11] 

Wahai! Bangkitlah! Bangunlah dari lenamu! Kejutkan daku dari tidur siang ini! Gerakkan aku dari angan-angan kosong ini..!



Bukalah! Bukalah mata dan hatimu! Nescaya anda dapat menyaksikan yang sebenarnya selama ini kita hanya berlakon di atas pentas drama dan tidak berpijak di bumi yang nyata! Selama ini kita nyenyak tidur di dalam kepompong gembira, dikelilingi oleh sutera-sutera lembut yang mendodoi lena kita!

Buanglah! Buanglah ego yang menebal di benakmu itu, dan saksikanlah yang kita tidak selalunya betul! Kikislah! Kikislah keangkuhan yang bermaharajalela di dalam jiwamu itu, dan ketahuilah yang kita ini hanyalah marhaen yang hina, papa dan kedana!

Ayuh bangkitlah! Masyarakat di luar sana sedang nazak, hanya menanti masa jiwa dan nyawa mereka dirobek, dicarik Malaikatul Maut! Dan apa yang telah kita lakukan selama ini...??

Islam itu bukan pada blog, vlog, fb semata-mata. Tetapi wujud pada amal di alam realiti, pada rumah yang diduduki, pada rakan-rakan yang disantuni, pada keluarga yang dikasihi, pada seluruh kehidupan yang dihuni. Da'ie tertipu adalah da'ie yang mengira 'counter hit' dan 'like' yang banyak, dan merasa cukup dengan merasakan dirinya diperhati. -Hilal Asyraf 


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular