Kembali Kepada Islam

Syukur. Nikmat iman & Islam itu cukup besar. Kalau nak hitung satu per satu. memang mustahil. Banyak sekali. Pejam mata dan celik mata balik setiap hari & seterusnya kita start hari baru, diri kita ni masih lagi Islam. Alhamdulillah syukur banyak-banyak. Itu pasti & mesti dilafaz.

Namun, status sebagai Islam sahaja tidak cukup. Betapa ramai jumlah umat Islam dunia sekarang. Betapa ramai yang mengaku Islam sebagai agama yang dianuti. Betapa hebat sebuah negara itu gah berdiri mengaku sebagai sebuah "negara Islam." Islam itu dan Islam ini. tetapi pada hakikatnya, Islam yang dipakai bukan menggambarkan Islam yang sebenar.

Realiti & Hakikat

Kita tengok pada realti sekarang. Umat Islam yang mengaku Islam tidak langsung 'hidup' sebenar dalam keizzahan Islam. Hari ini, remaja-remaja Islam terus hanyut dan leka dengan arus dunia.Hendonisme. Jelas berlaku hakikat ini. Jika Islam, mengapa tidak mengamalkan kehidupan sebagai syabab Islam. Jika itu mereka, pasti masa dihabiskan dengan perjuangan-menuntut Ilmu pada waktu muda untuk faqih di hari mendatang kelak. Penting. Kita tak nampak hakikat ini jika belum merasainya...

Malaysia. ini negara aku. Realiti sebuah negara yang digahkan sebagai 'negara Islam'. bukan aku yang gelarkan, tapi ini hakikat yang pernah disebut suatu masa dahulu. Malaysia ni sebuah "daulah Islamiyyah"..huhu.. =)

Sebelum negara terbentuk pastinya ada masyarakat kan? bangsa, suku kaum, etnik dan istilah2 lain lagi yang merujuk kepada masyarakat Malaysia. ini yang nak dihighlightkan. Jika sebuah masyarakat Islam, pastinya hidup bermasyarakatnya mengikut landasan Islam. Soal muamalat, kerja, jiran tetangga, pergaulan, persekolahan, dan lain-lain pastinya pasti secara gaya hidup Islam kan?

Tetapi realiti dan hakikatnya di negara yang 'kucintai' ini semuanya lain.Tidak. masyarakat tidak aman, berlaku pembunuhan,kecurian,pecah rumah, & macam2 kes pelik. Soal kerja ada unsur rasuah. Bina bank, bank dirompak. Buat rumah besar-besar untuk keselesaan keluargaan last-last masuk pencuri. Dengki mendengki berakhir dengan pembunuhan. Kerana apa? Kerana masyarakatnya hanya Islam pada nama tak mengamalkan Islam itu sendiri.

Back to Islam

Semua orang suka untuk menyalahkan sesetengah pihak kalau berlaku masalah. kalau remaja rosak akhlak, mak ayah dimaki dihina. Mungkin betul. Tapi bukankah remaja itu yang bawa diri mereka ke arah itu? Dan jika berlaku kes rompakan & pecah rumah, masyarakat dipersalahkan. Katanya kelompok masyarakat yang tidak prihatin terhadap jiran tetangga penyebab utama terjadinya perkara ini.

Dan jika berlaku masalah sosial yang lain, semua pihak dipersalahkan. Zina yang berakhir dengan buang bayi katanya tindakan bijak perlu diambil. Kempen, seminar,iklan, kesedaran itu perlu disuntik! Itu yang dibuat dan dilaungkan. Betul. Tapi penyelesaian yang bodoh tidak mencari 'punca' terjadinya perkara itu!

Jom pandang pula kepada pihak kerajaan. mereka menyajikan hiburan 24jam, pesta, konsert, pengaruh tv,bahan bacaan yang penuh dengan gambar perempuan yang mendedahkan aurat dan bermacam-macam lagi.

Semua punca kepada zina. zina pula penyebab buang bayi. apa kes? kesnya hukum Allah tak diambil sebagai perlembagaan. Tak ada barakah bumi Malaysia.

Jadi, mengapa tidak mahu kembali kepada Islam. Faham Islam bukan hanya sebagai agama semata-mata, tetapi satu cara hidup yang lengkap. Islam is a way of life.

"...Masuklah kamu ke dalam agama Islam secara keseluruhan
..." (al-baqorah : 208)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular