Waqaf Diri Kerana Allah.


Kata-kata naqib aku masih lagi jelas pada benak fikiran ini. "Jangan enta larut dengan perjuangan ini atas dasar kawan-kawan dan ukhwah. Ia tidak kekal lama. Apabila berpisah sahaja kita dengan kawan-kawan, mungkin kita turut berpisah dan meninggalkan perjuangan."

"Ingatlah, asas ukhwah itu tidak kuat, hanya sekadar manis dan indah semata di kampus. Hakikatnya, kita akan berseorangan nanti. Enta akan dipostingkan seorang diri. Waktu itu, tiada kawan yang boleh memberi kepentingan pada perjuangan enta." Sangat berbeza term ukhwah yang digunakan dengan realiti sebenar.

Saat dan ketika itu, hanya kefahaman yang menjadi sumber kekuatan utama di kala berada pada medan lapangan sebenar. Jika kefahaman kita kuat, kita akan tahan. Datanglah sehebat mana mehnah dan halangan, insyaAllah kita akan tetap istiqamah. Matlamat kita kena jelas, intima' ini adalah kerana akidah dan kewajipan akidah. Atas dasar iitulah marhalah tarbiah disusun bermaksudkan kefahaman, bukannya ukwah.

Al-fahmu sebelum Al-ukhwah

Bila aku mengatakan faham lebih utama berbanding ukhwah, bukan bermakna aku menafikan terus elemen ukhwah, tidak, bukan begitu. Cumanya, apabila kesemua berkumpul atas dasar faham, ia lebih menguatkan kita teman. Bila faham, kita akan punya matlamat yang jelas untuk bekerja. Bila faham, kita akan terdorong untuk berkorban.

Ukhwah?

Ia juga penting dan bertindak sebagai pelengkap kepada perjuangan. Para sahabat berukhwah bersama Nabi. Mereka sayang antara satu sama lain. Hebatnya ukhwah antara mereka hingga sanggup mengorbankan kepentingan diri. Hebat ukhwah mereka, hingga sanggup mati kerana Nabi, kerana sahabat. Ini kerana ukhwah mereka diasaskan kerana lillahi taala dan faham akan tuntutan utama, iaitu menegakkan Islam.

Itu jika meletakkan faham pada perjuangan.

Namun, jika kita berukhwah bukan kerana perjuangan, ia kurang bermakna. Ukhwah di luar perjuangan MANIS. Boleh bergelak tawa, bersuka ria, bermanis muka. Tetapi, bila tiba waktu perjuangan, ukhwah kita akan diuji. Pada waktu itu, kita boleh nilai sejauh mana kefahaman kita pada maksud ukhwah islamiyyah.

Seringkali ukhwah ketika dalam perjuangan, jarang dan sukar untuk dapat MANISnya. Masing-masing mengenepikan awlawiyyat. Bahaya virus ini, mungkinkah maqasid kita berukhwah bukan pasak atas PERJUANGAN?

Kerana itulah pentingnya muhasabah. Niat perlu sentiasa ditajdidkan. Kita berukhwah kerana apa teman? Kita bekerja kerana siapa teman? Awlawiyyat kita ke mana teman? Ayuh, letakkan keazaman dan niat yang ikhlas pada perjuangan yang suci ini. Berusahalah untuk mencontohi Nabi dalam perjuangan (faham feqh harakah Nabi), dan berukhwah kerana Allah sebagaimana ukhwah para sahabat.

Waqaflah diri kerana Allah teman. :)

Allahumma faqqihna fid deen...
Allahummarzuqna lil istiqamah wal ikhlas....

Amiin.



1 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular