Full time Daie

2012 adalah tahun yang ‘membesar’ bersamaku. Aku belajar sesuatu daripada perjalanan qada’ dan qadar tahun ini. Benarlah kata ramai orang, pengalaman mematangkan. Berguru dengan pengalaman, ia adalah rezeki yang tertulis untuk kita, ianya datang daripada Allah. Pengalamanku tidaklah banyak, tetapi cukup untuk aku tulis, bagi kepuasan diri sendiri.

Hingga post ini ditulis, aku berada dalam pertengahan 2012. Maknanya, sudah 6 bulan daripada tahun ini berlalu. Bermacam-macam perkara yang dilalui khususnya perkara melibatkan keterlibatanku dengan dakwah dan tarbiah, membentuk persepsi dan fikrah aku hingga kini.

TAKLIFAN : ANTARA UJIAN DAN AMANAH

“Enta tak terlibat apa-apa persatuan di IPG ke?”
“Tidak, ana ahli biasa. Guru pelatih di IPG Perlis.”

Hidup berjawatan memang best. Dengan adanya jawatan dan terlibat dalam persatuan, orang akan kenal kita. bila berjawatan, orang akan cari kita, puji kita. Bila program berjaya, orang akan kagum pada kita. Tapi sebaliknya pada orang yang tak berada dalam persatuan dan tak berjawatan, dia tak famous, hanya jadi rakyat biasa, orang tak kenal.

Itulah realiti. Ujian besar rupanya bila berjawatan ni. Seakan mencari pandangan manusia. Maksiat hati akan ada kalau tak mampu faham matlamat taklifan jawatan. Mengejar jawatan untuk menaikkan nama dan mengagungkan diri. Nauzubillah, minta dijauhkan.

Tahun 2012, aku hidup seperti era foundation semester 1 PPISMP dahulu. Kehidupan yang tidak disibukkan dengan meeting lewat malam, buat kerja2 persatuan yang penuh teknikal, mencari dana untuk program, memanjat ke jabatan2 IPG untuk bertemu pensyarah dan lain2 kerja yang memenatkan. Itu realiti kerja persatuan yang sudah tak berlaku kepadaku sepanjang tahun ini. Seperti di era semester 1, kehidupan terasa ringan, hanya 3k berlegar dalam kamus hidup – kuliah,kafe, dan katil!

Aku, PGPI dan Dunia Dakwah

Sebenarnya, aku rindu pada berpersatuan. Aku rindu pada Persatuan Guru Pelatih Islam (PGPI), persatuan Islam pertama yang aku sertai. Di sinilah aku belajar banyak perkara. Di sini juga, ilmu yang aku dapat, tidak aku dapatinya di dalam bilik kuliah. Ia mengtarbiah aku mengaplikasi teori usrah dan buku fikrah. Mudahnya, melalui PGPI aku mula mengenali apa itu dakwah dan tarbiah!

Teringat sewaktu zaman awal terlibat dengan PGPI,  ‘kecut perut’ berada dalam saf pimpinan bersama para pelatih yang hebat. Walaupun perbezaan umur jauh, hingga aku berbahasa abang dan kakak bersama mereka, tidak sesama sekali mereka lokek berkongsi ilmu dan pengalaman. Di situ aku belajar, semangat orang muda tak boleh meluru laju kedepan tanpa dipimpin orang lama. Bergelumang dengan kerja dakwah dan tarbiah bersama mereka seperti usrah, liqa’, dan program dakwah yang pelbagai sangat memberi kesan kepada aku.

DAKWAH SEPANJANG MASA

Tiada jawatan bukan bermakna taklifan dakwah terhenti. Hakikatnya, setiap yang mengaku muslim, mengucap kalimah laa ilah illa Allah dia adalah pendakwah. Tak perlu berjawatan untuk menyatakan hak Allah, suruhan dan tegahan Islam,  ia kewajipan setiap muslim. Akan tetapi, aku tak nafikan peranan jawatan, kerana orang akan lebih ‘memandang’ apa yang dicakapkan jika pendakwah itu ada kuasa.

Membangunkan dakwah tidak perlu secara direct, cukup sekadar menjadi orang di belakang tabir. Aku lebih suka dan mudah akan posisi ini. Sekali kaki kita dah berada di jalan perjuangan, kita kena gerakkan elemen2 di dalam itu. Ada orang tanya, macam mana nak definisikan intima’ dengan Islam? Pelbagai definisi diberi, tetapi intima’ bukan bererti masuk Islam, bukan juga menganut Islam, dan menggabungkan diri dengan Islam juga masih belum bagi erti yang mendalam.

“Bagi ana, intima’ ini adalah enta bernafas dengan nafas Islam. Jika enta bernafas Islam, enta tak akan tunggu dan tunggu, tetap berjuang walau apa keadaan sekalipun, sama ada berpangkat atau tak, kerana setiap hembusan nafas enta itu adalah nafas Islam!”

Jadi, tiada alasan untuk tidak berjuang. Menyumbang untuk Islam itu adalah taklifan setiap muslim. Janganlah tidak berjawatan itu menjadi alasan dan penyebab untuk kita malas berkhidmat untuk Islam. Kita bagi setakat apa yang kita mampu. Itulah ertinya aku menganut Islam!





saf pimpinan 2010, bersama golongan awwalin..a.muhamin, a.asyran, a.fizi, dan kakak2 mujahidah, dan sohabat2.. :)
era 2011, berada dalam saf paling hadapan..platform belajar, belajar, dan belajar..ada peningkatan..haha  

the muhibbins.. :)
era 2012, dah jadi alumni. waktu ni jadi fasilitator lah konon. hehe. suka tengok adik2, muka baru, pelapis dakwah. :') 











































Banyak post di laman tekno-daie ini aku tulis hasil daripada pengalaman, pemerhatian dan setiap kejadiaan yang aku lalui. Suasana dan orang sekitar adalah subjek yang mempengaruhi penulisanku. Tulisan ku bukanlah ilmiah, memungkinkan tiada input dan ilmu yang dapat diambil di sini, yang banyak hanyalah luahan dan pendapat.  Apa yang aku rasa, aku tulis ikut persepsi dan dan pandangan akal aku.

Sekadar melakar. :')









0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular