Retorik makhluk katanya untuk Islam....


Aku jalan-jalan. Buka blog orang. Buka untuk baca sesuatu dan terjumpa blog kawan! Luahan dari lubuk hati. hah, berjaya menyentak fikiran! yes!

apa aku nak cakap, aku pun sama rasa macam ko kawan!
1st, aku cukup kasihan, empathy kat ko kawan. aku tahu ko kuat berusaha, ko tak salah sedikit pun. aku nampak ko memang betul-betul ikhlas. Allah nilai usaha ko, insyaAllah.

ko dah buat terbaik, tapi makhluk sifatnya macam
-macam. yang pasti, hakikatnya sifat makhluk fanaa', tak kekal lama. mana-mana pada diri tak akan kekal lama. tapi, makhluk tetap bodoh tak menghayati kebodohannya.haha.

Makhluk dan Retoriknya

ukhwah : bersatu dengan wahdah al-fikr

Retorik. Pasti yang paham cukup benci dengan itu.
Makhluk katanya, ingin Menjulang Islam dengan menyedarkan orang ramai terhadap isu-isu sensitiviti agama. Dakwah, seminar,program itu dan ini, ingin meraih kemenangan Islam. Program banyak bagai nak gila kepala, tapi hakikat pengtarbiyahan untuk diri sendiri dah tak kena. Nak menilai seseorang rakyat, dah cukup melihat kepada pemimpin. bagaimana pemimpin begitulah rakyat.

Berbalik kat perkataan R.E.T.O.R.I.K tadi. nak tafsir ini ikut perspektif diri masing-masing la. cuma, level aku paham, maqosidnya menjurus kepada penggunaan bahasa indah semata-mata tanpa sedikit pun daripada bahasa yang indah itu dizahirkan praktikalnya. ahhh.. bahasa senang cakap tak serupa bikin lah!!

Ego menguasai diri. merasakan diri sendiri dan pendapatnya seorang yang betul. eh, tak ambil ijmak syuraa? Keputusan syuraa itukan barakah. hah..ego menguasai diri juga boleh menundukan orang lain..katanya makhluk, orang lain semua salah, diri sendiri sahaja yang betul! ya la betul..retoriknya ko semua betul..bahasa, pergh! cukup indah tapi pelaksanaan lain benar! hah!!

Manusia semua boleh bercakap itu dan ini. "Hari ini Islam akan bangkit!!!!! Islam akan menang!!!!"hakikatnya, diri sendiri dah kalah awal. cakap itu dan ini mestilah disertai sekali usahanya. Tunjukkan!! bukan tunjuk kat manusia atau makhluk. Tunjuk kat Allah. hmm... nak faham lagi buat penilaian masing-masinglah..

-menulis dengan tangan bukan dengan hati... 11:57pm

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular