7 April 1991 - 7 April 2011

 



Alhamdulillah, segala puji-pujian hanya layak untuk-Nya. Setinggi manapun pujian dilaungkan, semua akan kembali pada-Nya.

Syukur, saat dan ketika ini, aku masih lagi diberi kehidupan oleh Allah s.w.t. Hari ini, aku juga diberi kesempatan untuk meneruskan qada’ (ketentuan) tuhan di luh mahfuz iaitu meniti kehidupan di usia 20. [ Dah masuk 20an, tahun depan dah boleh mengundi! :) ] 

Tergolong dalam warga 20an, bermakna umur aku masih panjang. Tetapi, perlu diingat, hakikat nikmat usia ini adalah pinjaman daripada-Nya semata-mata . Sifat barang pinjaman ini ialah pemiliknya boleh mengambilnya pada bila-bila masa! Usia 20an ini juga kalau mengikut pendapat para ulama adalah termasuk dalam kalangan pemuda. Jadi, usia ini mula memasuki fasa baru.

Aku, hamba yang faqir, lemah, banyak kekurangan, dan dhoif di hadapan Tuhan. Perlu wujud sifat berasa malu pada Dia kerana dalam 19 tahun melakukan dosa, dengan sifat pemurah dan penyayang Dia, aku masih lagi diberi nikmat hidup. Bukan sikit, tapi banyak dan tak terhitung nikmat-Nya!

Dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah, nescaya kamu tak dapat menentukan jumlahnya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 16:18

Bagaimana dengan usia 19 tahun yang lepas? Perlu wujud juga perasaan takut sekiranya usia lepas itu tidak diberkati Tuhan. Amal ibadat, kebaikan, semuanya hancur tiada nilai di sisi-Nya. Ibarat debu yang berterbangan. 

“Dan kami hadapi segala amal yang mereka kerjakan, lalu kami jadikan amal itu (bagaikan) debu yang berterbangan.” 25:23 

Inilah yang menjadi ketakutan bagi sesetengah ulama’ iaitu berdiri di hadapan Allah di akhirat kelak membawa kerugian dan muflis yang cukup besar. Jadi, refleksi dan muhasabah terhadap umur yang lepas sangat penting.

19 tahun yang lepas telah berlalu aku berharap mendapat keberkatan dari Tuhan. Usia itu moga diberkati dan diterima sebagai amal kebaikannya. Dosa dan kesalahan tidak mematuhi suruhan-Nya aku memohon dengan dua tapak tangan yang hina ini agar diampunkan. Engkau Maha Pengampun ya Allah..

Bagi sahabat-sahabat yang pernah berada bersamaku, berkawan dan mengenali diri ini sepanjang 19 tahun, maafkanlah kesalahan yang pernah aku lakukan. Zahir dan batin. Banyak sekali kesalahan dengan sahabat-sahabat aku lakukan, banyak apa yang aku perkatakan, peribadi dan diri aku tidak mencerminkan perkataan itu. Jadi, aku berharap moga kalian membuka hati masing-masing untuk memaafkannya. 

sanah helwah hai anak adam!
Terima kasih ya Allah..terima kasih semua.. :-)

"Belum lagi kedua kaki seorang hamba bergerak pada hari kiamat, ditanyalah tentang usianya, dihabiskan untuk apa; tentang ilmunya, digunakan untuk mengerjakan apa; tentang hartanya, diperoleh dari mana dan dibelanjakan untuk apa; tentang badannya, digerakkan untuk apa." (HR Tirmidzi).

terima kasih classmates! :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Popular